Παρασκευή 24 Νοεμβρίου 2017

Μια προσέγγιση στο μυστήριο του Βαπτίσματος

vaptisma


Αγαπητοί Γονείς

Ο Θεός σας χάρισε μια μεγάλη χαρά, να φέρετε μια καινούργια ύπαρξη στον κόσμο. Η γέννηση ενός παιδιού είναι μια συγκλονιστική εμπειρία για σας και μαζί της κουβαλάει ελπίδα, προσμονή, αγωνία, όνειρα. 

Και να που ήρθε η στιγμή της αναγέννησης. Ως μέλη της Εκκλησίας θεωρείτε υποχρέωσή σας να συνδέσετε το παιδί σας με το Χριστό και την Εκκλησία Του. Είναι μία ακόμη μεγάλη χαρά για σας αυτό το γεγονός της καινούργιας πνευματικής γέννας. 

Οι ετοιμασίες αρχίζουν καιρό πριν: Ο ναός και η ώρα που θα γίνει η βάπτιση, η επιλογή του αναδόχου, τα βαπτιστικά, οι καλεσμένοι, το τραπέζι κ.λπ. Θέλετε η βάπτιση του παιδιού σας να είναι αντάξια του ονόματός σας, να είναι εφάμιλλη της κοινωνικής σας θέσης, να αφήσει καλές εντυπώσεις στούς καλεσμένους σας.


Έχετε όμως σκεφτεί πως η βάπτιση δεν είναι ένα κοσμικό και κοινωνικό γεγονός, αλλά μυστήριο της Εκκλησίας; Δυστυχώς πολλοί χριστιανοί έχουν χαλαρή σχέση με την Εκκλησία και αγνοούν στοιχειώδη πράγματα της πίστεώς μας. 

Έτσι αρκετοί πορεύονται προς τη βάπτιση του παιδιού τους και αγνοούν παντελώς τι είναι το βάπτισμα, ποιά η σημασία του, ποιές υποχρεώσεις αναλαμβάνει ο γονιός, ο ανάδοχος και ο βαπτιζόμενος.


Τι είναι το Βάπτισμα

Ο Υιός και Λόγος του Θεού έγινε άνθρωπος για να σώσει τον άνθρωπο. Ήρθε στη γή μας πριν 2000 χρόνια, αλλά δεν πέρασε σαν κομήτης. Έρθε κι έμεινε. Άφησε το θεανθρώπινο Σώμα του, την Εκκλησία. 

Κεφαλή αυτού του σώματος είναι ο Χριστός. Μέλη του σώματος γίνονται με το βάπτισμα όσοι πιστεύουν – εμπιστεύονται τον Χριστό ως Κύριο της ζωής τους. Το τονίζει ξεκάθαρα ο ίδιος ο Χριστός: «Όποιος δεν γεννηθεί από το νερό κι από το Πνεύμα δεν μπορεί να μπει στη βασιλεία του Θεού» (Ιω. 3, 5), γιατί «ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται» (Μαρκ. 16,16). Για την Εκκλησία του Χριστού το βάπτισμα αρχίζει με την εντολή του Χριστού στους Αποστόλους «βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος».

Δεν είναι μια συμβολική τελετή το βάπτισμα, αλλά ένα γεγονός με υπαρξιακές διαστάσεις. Ο άνθρωπος γεννιέται πραγματικά. Η κολυμβήθρα είναι η πνευματική μήτρα. 

Ο παλαιός άνθρωπος της φθοράς θα πεθάνει και θα γεννηθεί ο νέος άνθρωπος της αφθαρσίας, όπως κι ο Χριστός πέθανε και αναστήθηκε. Εντάσσεται πλέον στο σώμα της Εκκλησίας, γίνεται μέλος Χριστού. Γι’ αυτό και το μυστήριο αυτό μοιάζει με το «μπόλιασμα». Στον άγριο κορμό μπολιάζεται, εγκεντρίζεται το ήμερο μπόλι, που ενώνεται με το άγριο δέντρο, για να εξημερωθεί και να δώσει καρπούς. 

Ο άνθρωπος εξαγριώθηκε από την αμαρτία. Έγινε ακανθοφόρος. Και για να εξημερωθεί, πρέπει να μπολιαστεί «στον βλαστό της αγνής Θεομήτορος», στο σώμα του Χριστού. για να γίνει ήμερος και να καρποφορήσει. Με το βάπτισμα ο άνθρωπος γίνεται ναός του Θεού, γιατί το Άγιο Πνεύμα με τα χαρίσματά του θα κατοικήσει πλέον μέσα του.

Από κείνη τη μέρα ο άνθρωπος γίνεται πολίτης της Βασιλείας του Θεού. Το όνομά του καταγράφεται στο βιβλίο της ζωής, προορισμένος για την αιωνιότητα. Ένας άγγελος θα τον συνοδεύει πλέον σ’ όλη του τη ζωή, αχώριστος σύντροφός του σε κάθε στιγμή και καμιά δαιμονική ενέργεια δεν θα είναι σε θέση να τον βλάψει. Ο Θεός θα ακούει προσεκτικά τις προσευχές του και το βλέμμα του θα είναι διαρκώς στραμμένο πάνω του με ιδιαίτερη φροντίδα.


Την ημέρα λοιπόν που θα πάρετε βαπτισμένο το παιδί σας από τα χέρια του αναδόχου, δεν θα κρατάτε απλά το παιδί σας, που αναμφίβολα είναι ένα ανεκτίμητο δώρο του Θεού σε σας, αλλά μια ζωντανή εικόνα του Θεού. Ένας μελλοντικός πολίτης της Βασιλείας των Ουρανών. Και αυτό θα πρέπει να σας γεμίζει από χαρά και αγαλλίαση. Το βάπτισμα εξωτερικά μοιάζει με ένα συνηθισμένο λουτρό που κάνετε καθημερινά στο παιδί σας. Στην πραγματικότητα όμως είναι ένα μεγαλειώδες υπαρξιακό γεγονός με αιώνια προοπτική.

Έτσι, όμως, συμβαίνει με όλα τα μυστήρια: μέσα από απλά υλικά στοιχεία και συνηθισμένες πράξεις ενεργεί η δύναμη του Θεού, που ανακαινίζει και χαριτώνει εμάς τους ανθρώπους. Αρκεί να πιστέψουμε και να εκζητήσουμε τη σωστική χάρη του Κυρίου.

Μητροπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος