Τετάρτη 31 Ιουλίου 2013

Διαταγαί Αποστόλων


ΒΙΒΛΙΟ Α΄

ΚΑΘΟΛΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΑΪΚΟΥΣ


Οι απόστολοι και οι πρεσβύτεροι, προς όλους τους εθνικούς που πίστεψαν στον Κύριο Ιησού Χριστό. Είθε να πληθυνθεί (πρβλ. Α΄Πέτρ. 1,2) η χάρη σε σας και η ειρήνη από τον παντοκράτορα Θεό (Πρβλ. Ρωμ. 1,7), μέσω του κυρίου μας Ιησού Χριστού, με την επίγνωσή του. 

Σεις που είσθε φυτεία του Θεού, η Καθολική εκκλησία και ο εκλεκτός αμπελώνας του, που έχετε πιστέψει στην αλάνθαστη θεοσέβειά του και καρπώνεσθε την αιώνια βασιλεία του μέσω της πίστεως, που έχετε πάρει τη δύναμή του και τη μέθεξη του αγίου Πνεύματος, που είσθε οπλισμένοι με τον Ιησού και έχετε ενστερνισθεί το φόβο του, που συμμετέχετε στο ράντισμα του τιμίου και αθώου αίματος του Χριστού, που έχετε πάρει το θάρρος να αποκαλείτε Πατέρα τον παντοδύναμο Θεό, και είσθε κληρονόμοι και μέτοχοι μαζί με το αγαπημένο παιδί του, σεις που είσθε αφοσιωμένοι στην επαγγελία του, ακούστε διδασκαλία ιερή από το πρόσταγμα του Σωτήρα, αντίστοιχη προς τα ένδοξα λόγια του.


Α΄.

1. Προσέχετε, σεις τα παιδιά του Θεού, να κάνετε τα πάντα με υπακοή στο Θεό και να είστε αρεστοί σε όλα στον Κύριο και Θεό μας. Γιατί, εάν κάποιος επιδιώκει την ανομία και κάνει τα αντίθετα προς το θέλημα του Θεού, αυτός θα θεωρηθεί από τον Θεό σαν έθνος παράνομο.

2. Να απέχετε λοιπόν από κάθε πλεονεξία και αδικία. γιατί και στο Νόμο έχει γραφεί: «να μην επιθυμήσεις την γυναίκα του πλησίον σου, ούτε το χωράφι του, ούτε το δούλο του, ούτε το βόδι του, ούτε το γαϊδούρι του, ούτε όλα όσα ανήκουν στον πλησίον σου» (Έξ. 20,17), γιατί όλες αυτές οι επιθυμίες υπαγορεύονται από τον πονηρό.

3. Γιατί αυτός που επιθυμεί τη γυναίκα ή τον δούλο ή την δούλα του πλησίον του, ήδη με την σκέψη του είναι μοιχός και κλέφτης, εάν δεν μετανοήσει, και θα κριθεί από τον Κύριό μας Ιησού Χριστό, στον οποίο ανήκει η δόξα στους αιώνες. Αμήν.

4. Γιατί λέει στο Ευαγγέλιο συνοψίζοντας και ενισχύοντας και συμπληρώνοντας τις δέκα εντολές του Νόμου: «είναι γραμμένο στο Νόμο, να μην μοιχεύσεις. εγώ όμως σας λέω» (Ματθ. 5,27), δηλαδή στο Νόμο που δόθηκε μέσω του Μωυσέως εγώ μίλησα, τώρα όμως ο ίδιος σας λέω: «καθένας που θα προσέξει τη γυναίκα του πλησίον του και θα την επιθυμήσει, ήδη μέσα στην καρδιά του διέπραξε μοιχεία» (Ματθ. 5,28). Έτσι χαρακτηρίστηκε μοιχός με τη σκέψη αυτός που επιθύμησε.

5. Και εκείνος που επιθυμεί το βόδι ή το γαϊδούρι, δεν τα σκέφτεται με σκοπό να τα κλέψει και να τα κάνει δικά του, ή και να τα απαγάγει; Ή μήπως αυτός που επιθυμεί το χωράφι και επιμένει σ’ αυτή την επιθυμία, δεν σκέφτεται πονηρά πώς τρώγοντας τα σύνορα θα αναγκάσει τον ιδιοκτήτη να του το δώσει για τίποτε; Γιατί λέει κάπου ο προφήτης: «αλίμονο σ’ αυτούς που συνδέουν το σπίτι του με το σπίτι του άλλου και προσεγγίζουν το χωράφι τους με το χωράφι του άλλου, για να αφαιρέσουν κάτι από τον πλησίον»(Ησ. 5,8). 

Γι’ αυτό λέει: «μήπως κατοικείτε μόνοι σας πάνω στη γη; Γιατί ακούστηκαν όλα αυτά στα αυτιά του Κυρίου των Δυνάμεων» (Ησ. 5,9). Και αλλού: «καταραμένος αυτός που μεταθέτει τα ορόσημα του πλησίον του, και απαντά όλος ο λαός. γένοιτο, γένοιτο» (Δευτ. 27,17). Γι’ αυτό λέει ο Μωυσής. «να μη μετακινείς ορόσημα του πλησίον σου, αυτά που τοποθέτησαν οι πατέρες σου» (Δευτ. 19,14).

6. Γι’ αυτό ακριβώς επακολουθούν φόβοι, θάνατοι, δικαστήρια, καταδίκες από το Θεό στους ανθρώπους που κάνουν τέτοια.

7. Ενώ στους ανθρώπους που υπακούουν στο Θεό, ένας νόμος του Θεού απλός, αληθινός και ζωντανός υπάρχει, που είναι ο εξής: «εκείνο που μισείς όταν γίνεται από άλλον σε σένα, εσύ να μην το κάνεις σε άλλον» (Τωβίτ 4,16).

8. Δεν θέλεις να βλέπει κάποιος τη γυναίκα σου πονηρά, με διάθεση να την διαφθείρει. Ούτε συ να ατενίσεις την γυναίκα του πλησίον σου με κακοήθεια.

9. Δεν θέλεις να σου πάρουν το επανωφόρι. Ούτε και συ να πάρεις το επανωφόρι του άλλου.

10. Δεν θέλεις να χτυπηθείς, να χλευαστείς, να υβρισθείς. Ούτε και συ να προκαλέσεις τα ίδια σε άλλον.

--------------- --------------- ---------------

Β΄.

1. Αλλά κάποιος σε καταριέται; Εσύ να τον ευλογήσεις, διότι είναι γραμμένο στο βιβλίο των Αριθμών: «όποιος σε ευλογεί είναι ευλογημένος και όποιος σε καταριέται είναι καταραμένος» (Αριθμ. 24,9). Επίσης και στο Ευαγγέλιο είναι γραμμένο: «να ευλογείτε αυτούς που σας καταριούνται» (Λουκ. 6,28).

2. Όταν σας αδικούν να μην ανταποδίδετε το αδίκημα, αλλά να δείχνετε υπομονή, γιατί η αγία Γραφή λέει: «να μη λες, θα ανταποδώσω στον εχθρό μου τις αδικίες που μου έκανε, αλλά να υπομένεις, για να σε βοηθήσει ο Κύριος και να επιφέρει την εκδίκηση σ’ αυτόν που σε αδικεί» (Παρμ. 20,22).

3. Γιατί και πάλι στο Ευαγγέλιο λέει: «να αγαπάτε τους εχθρούς σας, να ευεργετείτε εκείνους που σας μισούν και να προσεύχεστε για εκείνους που σας κακομεταχειρίζονται και σας καταδιώκουν. και θα γίνετε υιοί του Πατέρα σας που βρίσκετε στους ουρανούς, γιατί αυτός ανατέλλει τον ήλιο του για τους κακούς και τους καλούς και βρέχει για τους δίκαιους και άδικους» (Ματθ. 5,44-45).

4. Ας έχουμε λοιπόν, αγαπητοί, στραμμένη την προσοχή μας στις εντολές αυτές, ώστε εφαρμόζοντάς τις, να γίνουμε «τέκνα του φωτός»(Ιω.12,36). 

--------------- --------------- ---------------


Γ΄.

1. Να στηρίζετε λοιπόν, οι δούλοι και οι υιοί του Θεού, ο ένας τον άλλον.

2. Ο άνδρας (να στηρίζει) την γυναίκα του. Να μην είναι περήφανος, ούτε αλαζονικός, αλλά σπλαχνικός, ανοιχτοχέρης, να θέλει να αρέσει μόνο στη γυναίκα του και αυτήν να κολακεύει με εντιμότητα, φροντίζοντας να είναι ευχάριστος σ’ αυτήν, και να μην καλλωπίζεται με σκοπό να ελκύσει κάποια άλλη.

3. Γιατί, είτε αμαρτήσεις σ’ αυτήν πιεζόμενος από την ίδια, θα σου επιβληθεί αιώνιος θάνατος, με το να βασανίζεσαι με την αίσθηση σκληρά.

4. Είτε πάλι δεν διαπράξεις τη βδελυρή πράξη, αλλά αρνηθείς απαλλασσόμενος από αυτήν, και στην περίπτωση αυτή αμάρτησες, αν και δεν έκανες τίποτε, από το γεγονός και μόνο ότι με τον καλλωπισμό σου έκανες τη γυναίκα να σε επιθυμήσει. Γιατί έκανες αυτήν που το έπαθε αυτό με την επιθυμία να διαπράξει μοιχεία μαζί σου.

5. Όμως δεν είσαι τόσο πολύ φταίχτης, επειδή δεν πρόσφερες τον εαυτόν σου σ’ αυτήν που ελκύσθηκε από σένα. Γιατί δεν την επιθύμησες εσύ. Και επειδή δεν πρόσφερες σ’ αυτήν τον εαυτό σου, θα ελεηθείς από τον Κύριο και Θεό που είπε, «να μην μοιχεύσεις» (Έξ. 20,13), και «να μην επιθυμήσεις» (Έξ. 20,17) .

6. Γιατί, μολονότι εκείνη, όταν σε είδε ή τυχαίως σε συνάντησε, πληγώθηκε με την σκέψη της και σε προκάλεσε, συ όμως ως θεοσεβής την αρνήθηκες, απομακρύνθηκες και δεν αμάρτησες μ’ αυτήν, αλλά εκείνη τραυματίστηκε στην καρδιά, επειδή ήσουν όμορφος και νεώτερος και καλλωπισμένος, με αποτέλεσμα να σε ερωτευτεί. γι’ αυτό είσαι ένοχος του δικού της παραπτώματος, επειδή έγινες σ’ αυτήν αίτιος σκανδάλου, και θα υποστείς τις συνέπειες του «ουαί» (Πρβλ. Ματθ. 18,7).

7. Γι’ αυτό παρακάλεσε τον Κύριο, να μη σου συμβεί κανένα κακό εξαιτίας αυτού. Γιατί δεν πρέπει να αρέσεις στους ανθρώπους, ώστε να τους οδηγείς στην αμαρτία, αλλά στο Θεό με την ευσέβεια, και να επιθυμείς την αιώνια ζωή και ανάπαυση.

8. Το κάλλος που σου δόθηκε από τη φύση εκ μέρους του Θεού να μην το περιποιείσαι επί πλέον, αλλά να το μετριάζεις με ταπεινοφροσύνη μπροστά στους ανθρώπους. Έτσι να μην μεταβάλλεις τις τρίχες της κεφαλής σου, αλλά μάλλον να τις κόβεις και να τις ελλατώνεις, για να μην ελκύεις προς τον εαυτόν σου, όταν λικνίζεσαι και έχεις άθικτα τα μαλλιά σου, ή μοσχοβολάς, τις γυναίκες που με τον τρόπο αυτό έλκονται ή έλκουν.

9. Ούτε να χρησιμοποιείς προκλητικά ενδύματα για να εξαπατάς, ούτε να φορείς παντελόνια (αναξυρίδες) ή να βάζεις στα πόδια σου υποδήματα με ψηλές σόλες κακότεχνα ραμμένες, αλλά να χρησιμοποιείς μόνο ότι είναι σεμνό και αναγκαίο. Ούτε να βάζεις χρυσά δαχτυλίδια στα δάχτυλά σου, γιατί όλα αυτά είναι αποδείξεις ασελγούς ζωής, και όταν τα φροντίζεις περισσότερο από όσο πρέπει δεν ενεργείς σύμφωνα με τον νόμο.

10. Γιατί, αφού είσαι πιστός και άνθρωπος του Θεού, δεν σου επιτρέπεται να μακραίνεις τα μαλλιά της κεφαλής σου και να τα κάνεις πλεξίδα, δηλαδή κότσο, ή να τα αφήνεις να χύνονται, ή να τα κάνεις χωρίστρα. ούτε να τα φουσκώνεις, να τα λαναρίζεις και να τα σγουραίνεις, ή να τα κάνεις ξανθά, επειδή και ο νόμος το απαγορεύει λέγοντας στο Δευτερονόμιο: «να μην κάνετε πλεξίδα, ούτε να φοράτε παντελόνια (αναξυρίδες)» (Λευϊτ. 19,27).

11. Πρέπει επίσης να μην καταστρέφετε ούτε τις τρίχες της γενειάδας και να μην παραλλάσσετε την μορφή του ανθρώπου κατά τρόπο αφύσικο. Γιατί ο νόμος λέει: «να μην αποψιλώνετε τους πώγωνές σας»(Λευϊτ. 19,27), γιατί αυτό ο δημιουργός Θεός το έδωσε στις γυναίκες για ομορφιά, ενώ στους άνδρες το έκρινε αταίριαστο. Ενώ εσύ κάνοντάς τα αυτά για να αρέσεις, εναντιώνεσαι στο νόμο και θα γίνεις μισητός στον Θεό, ο οποίος σε δημιούργησε «κατ’ εικόνα» του εαυτού του.

12. Εάν λοιπόν θέλεις να αρέσεις στο Θεό, να απέχεις από όλα όσα μισεί εκείνος και να μην κάνεις τίποτε από αυτά που δεν του αρέσουν. 

--------------- --------------- --------------- 


Δ΄.

1. Να μην είσαι σαν εκείνον που περιπλανάται άσκοπα στα δρομάκια, να μην παρακολουθείς δηλαδή άκαιρα αυτούς που ζουν άτακτα, αλλά να κοιτάζεις την τέχνη σου και τη δουλειά σου και να επιδιώκεις να κάνεις όσα είναι αρεστά στο Θεό, και ενθυμούμενος τα λόγια του Χριστού να τα μελετάς διαρκώς.

2. Γιατί σου λέει η Γραφή, το Νόμο αυτού να μελετάς μέρα και νύχτα, όταν περπατάς στο χωράφι, και όταν κάθεσαι στο σπίτι, και όταν πλαγιάζεις στο κρεβάτι και όταν σηκώνεσαι, για να είσαι συνετός σε όλα (Ιησ. Ναυή 1,8. Δευτ. 6,7).

--------------- --------------- ---------------

Ε΄.

1. Αλλά και αν είσαι πλούσιος, μη έχοντας ανάγκη τέχνης για να τραφείς, να μην περιφέρεσαι άσκοπα, ούτε να περιπλανάσαι χωρίς λόγο, αλλά και όταν πηγαίνεις στους πιστούς και ομόδοξους, συναντώντας τους, να συνομιλείς τα ζωοποιά λόγια.

2. Αλλιώς να κάθεσαι μέσα και να διαβάζεις το Νόμο, τα βιβλία των Βασιλειών, τους προφήτες, να ψάλλεις ύμνους, να μελετάς με προσοχή το Ευαγγέλιο, που είναι συμπλήρωμα αυτών. 

--------------- --------------- ---------------

ΣΤ΄.

1. Να μένεις μακριά από τα εθνικά βιβλία.

2. Τι σου χρειάζονται άλλωστε τα ξένα λόγια ή οι νόμοι ή οι ψευδοπροφήτες, τα οποία μάλιστα και απομακρύνουν από την πίστη τους ελαφρόμυαλους;

3. Τι δηλαδή σου λείπει στο νόμο του Θεού, για να στραφείς προς εκείνα τα ειδωλολατρικά παραμύθια;

4. Γιατί είτε ιστορικά γεγονότα θέλεις να διαβάσεις, έχεις τα βιβλία των Βασιλειών, είτε φιλοσοφικά και ποιητικά, έχεις του Προφήτες, τον Ιώβ και τον συγγραφέα των Παροιμιών, στους οποίους βρίσκεις περίσσεια σκέψης, ποιήσεως και σοφίας, γιατί είναι λόγια του μόνου σοφού Κυρίου.

5. Εάν πάλι έχεις όρεξη για ασματικά κείμενα, έχεις τους ψαλμούς. εάν θέλεις να μάθεις για την δημιουργία των αρχαίων, έχεις την Γένεση. είτε, τέλος, θέλεις να γνωρίσεις νόμους και εντολές, έχεις τον ένδοξο νόμο του Κυρίου.

6. Μείνε με δύναμη λοιπόν μακριά απ’ όλα τα ξένα και διαβολικά.

7. Αλλά και όταν διαβάζεις το Νόμο να αποφύγεις όσα ξένα υπάρχουν σ’ αυτόν, όχι όλα βέβαια, αλλά μερικά από τα δευτερεύοντα. Διάβαζέ τα μόνο χάριν της ιστορίας, για να γνωρίζεις και να δοξάζεις τον Θεό, γιατί σε γλίτωσε από τέτοιου είδους και τόσο μεγάλα δεσμά.

8. Να φροντίζεις να γνωρίζεις, τι είναι ο φυσικός νόμος και τι τα δευτερεύοντα στοιχεία και τα ξένα που δόθηκαν στην έρημο σ’ εκείνους που κατασκεύασαν μοσχάρι και το λάτρευαν (βλ. Έξ. 32,1-6).

9. Γιατί νόμος είναι αυτά που είπε ο Κύριος και Θεός, πριν ο λαός στραφεί προς την ειδωλολατρία, δηλαδή ο Δεκάλογος. Ενώ εκείνα που προστέθηκαν σ’ αυτούς όταν αμάρτησαν, εσύ μη τα κάνεις δεσμά στον εαυτό σου.

10. Γιατί ο Σωτήρας μας δεν ήρθε για άλλο τίποτα, παρά «για να συμπληρώσει το Νόμο και τους προφήτες» (Ματθ. 5,17), και να παύσουν ή να μεταστραφούν τα δεσμά των δευτερευόντων. Γι’ αυτό άλλωστε και προσκαλώντας μας έλεγε: «ελάτε κοντά μου όλοι οι κουρασμένοι και φορτωμένοι και εγώ θα σας ξεκουράσω» (Ματθ. 11,28).

11. Συ λοιπόν διαβάζοντας το Νόμο, που είναι σύμφωνος με το Ευαγγέλιο και τους προφήτες, διάβαζε και τα βιβλία των Βασιλειών, για να γνωρίζεις πόσοι δίκαιοι Βασιλείς υπήρξαν και δοξάστηκαν από τον Θεό και η υπόσχεση της αιώνιας ζωής γι’ αυτούς τηρήθηκε απ’ αυτόν, και πόσοι βασιλείς εξαχρειώθηκαν και αποστάτησαν από το Θεό και μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα χάθηκαν από τη δίκαιη κρίση του Θεού και στερήθηκαν τη ζωής τους και αντί αναπαύσεως κληρονόμησαν την αιώνια κόλαση.

12. Διαβάζοντας λοιπόν αυτά θα προαχθείς πολύ στην πίστη και θα προστεθείς στον Χριστό, του οποίου είσαι σώμα και μέλος.

13. Όταν δε, πηγαίνεις στην αγορά και θέλεις να λουσθείς, να πηγαίνεις σε ανδρικό λουτρό, για να μην σκανδαλισθείς ή σκανδαλίσεις με τον εαυτό σου, καθώς θα επιδεικνύεις το σώμα σου με την απρεπή αποκάλυψη στις γυναίκες, ή βλέποντας θέαμα που δεν ταιριάζει σε άνδρες.

14. Να προφυλάσσεσαι λοιπόν από αυτά για να μην βάλεις θηλειές στην ψυχή σου.

--------------- --------------- ---------------


Ζ΄.

1. Γιατί πρέπει να γνωρίζουμε τι λέει ο άγιος λόγος στη Σοφία.

2. «Παιδί μου, φύλασσε τα λόγια μου και κρύψε μέσα σου τις συμβουλές μου».

3. Πες ότι η σοφία είναι αδερφή σου και την φρόνηση θεώρησέ την γνωστή σου, για να σε προφυλάσσει από ξένη και φαύλη γυναίκα, όταν θα σε προκαλεί με λόγια χαριτωμένα.

4. Γιατί, σκύβοντας από το παράθυρο του σπιτιού της στις πλατείες, προκαλεί όταν δει κάποιον από τους απερίσκεπτους νέους, κανένα άμυαλο νέο, να πηγαίνει στην αγορά περνώντας από το δρόμο του σπιτιού της και να μιλάει στο σκοτάδι της νύχτας, όταν επικρατεί ησυχία νυχτερινή και ομίχλη.

5. Η γυναίκα αυτή πηγαίνει και τον συναντά με εμφάνιση πορνική, η οποία κάνει τις καρδιές των νέων να ανάβουν, και είναι (η γυναίκα αυτή) ανάλαφρη και άσωτη, τα πόδια της οποίας δεν ησυχάζουν στο σπίτι της. Γιατί άλλοτε ρεμβάζει έξω και άλλοτε ενεδρεύει στις πλατείες σε κάθε γωνία.

6. Και αφού συλλάβει κάποιον τον φιλεί και με πρόσωπο γεμάτο αδιαντροπιά του λέει. Σήμερα πρόσφερα θυσία ειρηνική και εκπλήρωσα τα τάματά μου. γι’ αυτό βγήκα να σε συναντήσω. ποθώντας το πρόσωπό σου σε βρήκα. Στόλισα το κρεβάτι μου με κορδέλες, και έστρωσα διπλά αιγυπτιακά χαλιά. Ράντισα το κρεβάτι μου με αρωματικό κρόκο και το σπίτι μου με κανέλλα. Έλα να απολαύσουμε την αγάπη μας μέχρι τα ξημερώματα. έλα να κυλιστούμε στον έρωτά μας» (Παρμ. 7,1-8), και τα παρακάτω, στα οποία προσθέτει και τα εξής. 7. «Και τον αποπλάνησε με τα πολλά της λόγια και με τα δίχτυα των χειλιών της τον έκανε να εξοκείλει. Και αυτός την ακολούθησε σαν ανόητο θαλασσοπούλι» (Παρμ. 7,21-28).

8. Και αλλού λέει: «Μη δίνεις προσοχή σε ακόλαστη γυναίκα. Γιατί από τα χείλη της πόρνης γυναίκας στάζει μέλι, που γλυκαίνει προσωρινά τον φάρυγγα σου, αργότερα όμως θα το βρεις πιο πικρό και από την χολή, και ακονισμένο περισσότερο από δίκοπο μαχαίρι» (Παρμ. 5,3-4).

9. Και αλλού: «εσύ όμως φύγε πηδώντας μακριά της, μην αργήσεις και μη προσηλώσεις το βλέμμα σου επάνω της. Γιατί αυτή πολλούς αφού τους πλήγωσε, τους έριξε κάτω, και είναι αναρίθμητοι εκείνοι τους οποίους έχει φονεύσει» (Παρμ. 9,18. 7,26).

10. Γιατί αλλιώς, λέει: «θα μετανοήσεις στο τέλος της ζωής σου, όταν θα δαπανηθούν άσκοπα οι σάρκες του σώματός σου, και θα πεις, "πως έγινε και μίσησα την παιδεία και παρεξέκλινε η καρδιά μου από τον έλεγχο των δικαίων; Δεν άκουγα την φωνή του παιδαγωγού μου και του δασκάλου μου, δεν άνοιγα το αυτί μου. Ακόμα λίγο και θα έφτανα σε κάθε κακό'' » (Παρμ. 5,11-14).

11. Και για να μη επεκτείνουμε με περισσότερα τις μαρτυρίες, αν και κατά τι τις επεκτείναμε, οι σοφοί, διαλέγοντας για τον εαυτό σας τα καλά από τις ιερές Γραφές, να στηρίζεσθε σ’ αυτά, αποφεύγοντας όλα τα κακά, για να βρεθείτε κοντά στο Θεό στην αιώνια ζωή.