Πέμπτη 7 Ιουνίου 2012

Οι Νηστείες της Εκκλησίας (Μέρος Β')



Εορτολόγιο των ακινήτων Εορτών, των τιμωμένων είτε με την κατάλυση τροφών, είτε με τη Νηστεία

Οι καταλύσεις των τροφών που αναφέρονται στον παρακάτω πίνακα ακινήτων Εορτών, ισχύουν ΜΟΝΟ όταν οι Εορτές αυτές πέσουν σε ημέρα ή περίοδο Νηστείας. Διαφορετικά, τις ημέρες αυτών των Εορτών τρώμε τα πάντα.

Επίσης, τις Εορτές που χαρακτηρίζονται με τη λέξη 'Νηστεία', στην κατηγορία 'Κατάλυσις', τις νηστεύουμε πάντα (είτε πέσουν σε ημέρα ή περίοδο Νηστείας είτε όχι) χωρίς λάδι, εκτός μόνο και εάν πέσουν Σάββατο ή Κυριακή, οπότε και τις νηστεύουμε πάντα με λάδι. Όπου αναφέρεται η φράση 'Εις πάντα', τρώμε πάντοτε τα πάντα, όπου αναφέρεται η λέξη 'Ιχθύος', τρώμε πάντα το ψάρι, ενώ όπου αναφέρεται η φράση 'Οίνου & ελαίου', τρώμε πάντα το λάδι και επομένως μπορούμε να πιούμε το κρασί και τα οινοπνευματώδη ποτά.




ΙανουάριοςΚατάλυσις
1Περιτομή Ιησού Χριστού, Βασιλείου του ΜεγάλουΙχθύος
5Παραμονή ΘεοφανείωνΝηστεία
6Τα Άγια ΘεοφάνειαΕις πάντα
7Σύναξις Ιωάννου του ΠροδρόμουΙχθύος
16Προσκύνησις Τιμίας Αλύσεως Αποστόλου ΠέτρουΟίνου & ελαίου
17Αντωνίου του ΜεγάλουΟίνου & ελαίου
18Αθανασίου και ΚυρίλλουΟίνου & ελαίου
20Ευθυμίου του ΜεγάλουΟίνου & ελαίου
22Τιμοθέου Αποστόλου, Αναστασίου ΠέρσουΟίνου & ελαίου
25Γρηγορίου του ΘεολόγουΟίνου & ελαίου
27Ανακομιδή Λειψάνων Ιωάννου του ΧρυσοστόμουΟίνου & ελαίου
30Τριών ΙεραρχώνΟίνου & ελαίου




ΦεβρουάριοςΚατάλυσις
2Υπαπαντή Ιησού ΧριστούΙχθύος
8Θεοδώρου του ΣτρατηλάτουΟίνου & ελαίου
10Χαραλάμπους ΙερομάρτυροςΟίνου & ελαίου
11Βλασίου ΙερομάρτυροςΟίνου & ελαίου
17Θεοδώρου του ΤήρωνοςΟίνου & ελαίου
24Α΄και Β΄ Εύρεσις Τιμίας Κεφαλής ΠροδρόμουΟίνου & ελαίου




ΜάρτιοςΚατάλυσις
9Των Αγίων Τεσσαράκοντα ΜαρτύρωνΟίνου & ελαίου
25Ευαγγελισμός της ΘεοτόκουΙχθύος
26Σύναξις του Αρχαγγέλου ΓαβριήλΟίνου & ελαίου




ΑπρίλιοςΚατάλυσις
23Γεωργίου του ΤροπαιοφόρουΟίνου & ελαίου
25Μάρκου Αποστόλου και ΕυαγγελιστούΟίνου & ελαίου
30Ιακώβου του ΑποστόλουΟίνου & ελαίου




ΜάϊοςΚατάλυσις
2Ανακομιδή Λειψάνων Αθανασίου του ΜεγάλουΟίνου & ελαίου
8Ιωάννου του ΘεολόγουΟίνου & ελαίου
15Παχωμίου του ΜεγάλουΟίνου & ελαίου
21Κωνσταντίνου και ΕλένηςΟίνου & ελαίου
25Γ΄ Εύρεσις της Τιμίας Κεφαλής του Αγίου Ιωάννου του ΠροδρόμουΟίνου & ελαίου




ΙούνιοςΚατάλυσις
8Ανακομιδή Λειψάνου Θεοδώρου του ΣτρατηλάτουΟίνου & ελαίου
11Βαρθολομαίου και Βαρνάβα ΑποστόλωνΟίνου & ελαίου
24Γενέθλιον Ιωάννου ΠροδρόμουΙχθύος
29Των Αγίων Αποστόλων Πέτρου και ΠαύλουΙχθύος
30Η Σύναξις των 12 ΑποστόλωνΟίνου & ελαίου




ΙούλιοςΚατάλυσις
1Κοσμά και Δαμιανού ΑναργύρωνΟίνου & ελαίου
2Κατάθεσις Εσθήτος ΘεοτόκουΟίνου & ελαίου
17Μαρίνης ΜεγαλομάρτυροςΟίνου & ελαίου
20Ηλιού του ΘεσβίτουΟίνου & ελαίου
22Μαρίας της ΜαγδαληνήςΟίνου & ελαίου
25Κοίμησις της Αγίας ΆννηςΟίνου & ελαίου
26Παρασκευής ΜεγαλομάρτυροςΟίνου & ελαίου
27Παντελεήμονος ΜεγαλομάρτυροςΟίνου & ελαίου




ΑύγουστοςΚατάλυσις
6Μεταμόρφωσις του ΣωτήροςΙχθύος
15Κοίμησις της ΘεοτόκουΙχθύος
24Κοσμά του ΑιτωλούΟίνου & ελαίου
29Αποτομή Τιμίας Κεφαλής Ιωάννου του ΠροδρόμουΝηστεία
31Κατάθεση Τιμίας Ζώνης της ΘεοτόκουΟίνου & ελαίου




ΣεπτέμβριοςΚατάλυσις
1Αρχή της Ινδίκτου, Συμεών του ΣτυλίτουΟίνου & ελαίου
6Ανάμνησις Θαύματος Αρχαγγέλου ΜιχαήλΟίνου & ελαίου
8Γενέθλιον ΘεοτόκουΙχθύος
9Ιωακείμ και ΆννηςΟίνου & ελαίου
13Εγκαίνια του Ιερού Ναού της ΑναστάσεωςΟίνου & ελαίου
14Ύψωσις του Τιμίου ΣταυρούΝηστεία
20Ευσταθίου και των συν αυτώΟίνου & ελαίου
23Σύλληψις Ιωάννου του ΠροδρόμουΟίνου & ελαίου
26Μετάστασις Ιωάννου του ΘεολόγουΟίνου & ελαίου




ΟκτώβριοςΚατάλυσις
6Θωμά του ΑποστόλουΟίνου & ελαίου
18Λουκά του ΕυαγγελιστούΟίνου & ελαίου
23
26 
Ιακώβου του Αδελφοθέου
Δημητρίου του Μυροβλήτου
Οίνου & ελαίου
Οίνου & ελαίου
28Αγίας Σκέπης της ΘεοτόκουΟίνου & ελαίου




ΝοέμβριοςΚατάλυσις
1Κοσμά και Δαμιανού των ΑναργύρωνΟίνου & ελαίου
8Σύναξις Αρχαγγέλων Μιχαήλ και ΓαβριήλΟίνου & ελαίου
9Νεκταρίου ΠενταπόλεωςΟίνου & ελαίου
12Ιωάννου του ΕλεήμονοςΟίνου & ελαίου
13Ιωάννου του ΧρυσοστόμουΟίνου & ελαίου
14Φιλίππου του ΑποστόλουΙχθύος
16Ματθαίου Αποστόλου και ΕυαγγελιστούΟίνου & ελαίου
21Εισόδια της ΘεοτόκουΙχθύος
25Αικατερίνης ΜεγαλομάρτυροςΟίνου & ελαίου
30Ανδρέου ΠρωτοκλήτουΟίνου & ελαίου




ΔεκέμβριοςΚατάλυσις
4Βαρβάρας Μεγαλομάρτυρος, Ιωάννου ΔαμασκηνούΟίνου & ελαίου
5Σάββα του ΗγιασμένουΟίνου & ελαίου
6Νικολάου Επισκόπου ΜύρωνΟίνου & ελαίου
9Σύλληψις Αγίας Άννης, Μητρός της ΘεοτόκουΟίνου & ελαίου
12Σπυρίδωνος Τριμυθούντος του ΘαυματουργούΟίνου & ελαίου
15Ελευθερίου ΙερομάρτυροςΟίνου & ελαίου
17Δανιήλ Προφήτου, Διονυσίου ΖακύνθουΟίνου & ελαίου
20Ιγνατίου του ΘεοφόρουΟίνου & ελαίου
24Παραμονή των ΧριστουγέννωνΝηστεία
25Γέννησις Ιησού ΧριστούΕις πάντα
26Σύναξις της ΘεοτόκουΙχθύος
  
Σύναξις: Στην Εκκλησία μας με τον όρο «Σύναξη» εννοούμε: α) Την συγκέντρωση των πιστών στον Ιερό Ναό την επόμενη ημέρα μιας Μεγάλης Εορτής, για να τιμηθεί κάποιο από τα Ιερά Πρόσωπα, που διακόνησε με την παρουσία του το Γεγονός της Εορτής της προηγούμενης ημέρας. β) Την συγκέντρωση των πιστών στον Ιερό Ναό, για να τιμηθεί το σύνολο των τοπικών Αγίων κάποιας περιοχής, όπως για παράδειγμα την πρώτη Κυριακή του Σεπτεμβρίου στη Νάξο, έχουμε την «Σύναξη των Πέντε Αγίων της Παροναξίας».

Επίσης, στις 30 Ιουνίου έχουμε την «Σύναξη των Αγίων Ενδόξων και Πανευφήμων Δώδεκα Αποστόλων». Αφού την προηγούμενη Ημέρα η Αγία μας Εκκλησία, Γιόρτασε την Μνήμη των Αγίων και Κορυφαίων Αποστόλων Πέτρου και Παύλου, καθιέρωσε την επόμενη την Εορτή αυτή, για να τιμήσει και τους υπόλοιπους Αποστόλους ως Ομότιμους και Ισότιμους των Κορυφαίων, αφού έλαβαν την Ίδια Χάρη του Αγίου Πνεύματος και αποτέλεσαν ένα σώμα και ένα πνεύμα «εν Χριστώ» μαζί τους. Στην «Σύναξη» αυτή λοιπόν, η Εκκλησία καλεί τους πιστούς να Εορτάσουν πνευματικά και να τιμήσουν τους Αγίους Δώδεκα Αποστόλους, ενώ Ψάλλει «πάντες οι πιστοί, ας επαινέσουμε τους Μαθητές του Χριστού ως Προστάτες και ας χαρούμε πνευματικά πανηγυρίζοντες δια Ύμνων και Ωδών πνευματικών και μιμούμενοι αυτούς κατά το δυνατόν».

Τέλος, την 8η Νοεμβρίου Εορτάζουμε την «Σύναξη των Αρχιστρατήγων Μιχαήλ και Γαβριήλ και των λοιπών Ασωμάτων και Ουρανίων Ταγμάτων». Όταν ο Αρχάγγελος Μιχαήλ είδε τον σατανά και ολόκληρο το αγγελικό του τάγμα να εκπίπτει από την Ουράνια Δόξα και το Αρχαγγελικό του Αξίωμα, διαφύλαξε τόσο την δική του Δόξα και Λαμπρότητα (που του αποδώθηκε από τον Θεό), όσο και την Δόξα των άλλων Αγγελικών Ταγμάτων. Προχώρησε σε Σύναξη και Ένωση των υπολοίπων Αγγελικών Δυνάμεων αναφωνώντας το «Πρόσχωμεν», που σημαίνει ας προσέξουμε και ας κατανοήσουμε τι έπαθαν οι εκπεσόντες δαίμονες, εξαιτίας της υπερηφάνειάς τους. Και αμέσως Ύμνησε και Δόξασε με τους υπόλοιπους Αγγέλους τον Θεό, με τον Θείο και Αγγελικό Ύμνο: «Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ, πλήρης ο ουρανός και η γη της Δόξης Αυτού». Αυτή η «Συγκράτηση» ονομάστηκε «Σύναξη των Ασωμάτων», που σημαίνει Προσοχή, Ομόνοια και Ένωση των Αγίων Αγγέλων. Για αυτόν τον Λόγο (και όχι μόνο) την Ημέρα αυτή Εορτάζουμε τον Αρχάγγελο Μιχαήλ. Τον Εορτάζουμε επίσης, μαζί με τον Αρχάγγελο Γαβριήλ, διότι πολλές Ευεργεσίες εποίησαν στο ανθρώπινο γένος τόσο στην Παλαιά, όσο και στην Καινή Διαθήκη.

Απαραίτητες Σημειώσεις

   1.   Σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες της Εκκλησίας μας, τους οποίους αναφέρει και αναλύει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης στο «Ιερό Πηδάλιο», MΟΝΟ την πρώτη Εβδομάδα μετά το Πάσχα (Εβδομάδα της Διακαινησίμου) και την Εβδομάδα μετά την Πεντηκοστή, δεν νηστεύουμε τις Τετάρτες και τις Παρασκευές. Επίσης, οι Νηστείες των Αγίων Αποστόλων και των Χριστουγέννων, καθώς και ο πίνακας με τις καταλύσεις των τροφών, είναι εναρμονισμένοι με τους Ιερούς Κανόνες που συνέγραψαν οι Άγιοι με τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος, χωρίς να παρουσιάζουν το φαινόμενο που συναντάμε σχεδόν σε όλα τα Νηστειολόγια της εποχής μας, δηλαδή τη χαλαρότητα στον τρόπο τήρησης των Νηστειών, όπως επίσης και τις (χωρίς Ιερή Αιτία) επιπλέον καταλύσεις των τροφών, κάτι που συμβαίνει από τον 18ο αιώνα, όπως μας αναφέρει χαρακτηριστικά ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης στο «Ιερό Πηδάλιο» και που είναι ξένο προς την διδασκαλία των Αγίων Πατέρων της Ορθόδοξης Χριστιανικής Πίστης μας.
   2.   Την Τετάρτη της Μεσοπεντηκοστής (25 ημέρες μετά το Πάσχα), καθώς και την Τετάρτη της Αποδόσεως της Εορτής του Πάσχα (39 ημέρες μετά το Πάσχα), τρώμε το ψάρι. Στον υπολογισμό των ημερών περιλαμβάνεται και η Ημέρα του Πάσχα. 

Μεσοπεντηκοστή: Την Εορτή αυτή την εορτάζουμε για την τιμή των δύο Μεγάλων Εορτών, του Πάσχα και της Πεντηκοστής, επειδή αυτή αποτελεί κατά κάποιον τρόπο τον Σύνδεσμο μεταξύ αυτών των δύο (ευρισκόμενη ακριβώς στη μέση) και μεγαλύνεται και λαμπρύνεται από τα Μεγαλεία και τις Λαμπρότητές Τους.
Επίσης, ο Θείος Ευαγγελιστής Ιωάννης γράφει στο Ευαγγέλιό του: «Της εορτής μεσούσης ανέβη ο Ιησούς εις το Ιερόν και εδίδασκε» (Ιωάννη 7,14). Κατά τον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο, αυτό σημαίνει ότι «όταν είχε συμπληρωθεί η μισή περίοδος της εορτής της Σκηνοπηγίας, ανέβη ο Ιησούς εις το Ιερόν». Η εορτή της Σκηνοπηγίας ήταν για τους Εβραίους μεγάλη εορτή, ίση με αυτήν του Εβραϊκού Πάσχα. Ήταν δε τόσο μεγάλη η Σοφία των Λόγων του Κυρίου μας, που έκανε τους Ιουδαίους να ρωτούν θαυμάζοντας «πώς Αυτός γνωρίζει γράμματα, αφού γράμματα δεν έμαθε;».
Επειδή λοιπόν ήρθε ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός στο μέσον αυτής της εορτής και κήρυξε με φωνή μεγάλη λέγοντας: «Εάν κάποιος διψά ας έρθει προς εμένα και ας πιει» (Ιωάννη 7,37). Και επειδή δια της Διδασκαλίας Του αυτής απέδειξε με θάρρος, ότι Αυτός ήταν ο Προφητευόμενος από τον Μωϋσή Μεσσίας, εορτάζουμε την Ημέρα της Μεσοπεντηκοστής και το Γεγονός αυτό.

Απόδοση: Με τον Εκκλησιαστικό όρο «Απόδοση» εννοούμε τον Επανεορτασμό Υμνολογικά μιας Εορτής, κάποιες ημέρες μετά από την Ημέρα της Μνήμης Της. Απόδοση έχουν μόνο οι Μεγαλύτερες Εορτές της Εκκλησίας μας.